درد عضلات تقریبا درد شایعی است که اغلب بخاطر فعالیت های سنگین ورزشی، کاری و یا موارد دیگر ایجاد می شود و در بسیاری موارد رفع آن به سادگی امکان پذیر است. اما در مواردی لازم است با مراجعه به پزشک دوره ی درمانی لازم را انجام دهید تا ضمن جلوگیری از افزایش آن، شرایط لازم را برای بهبودی خود فراهم کنید. بیایید با شناخت این نوع دردها و روش های درمانی شان، تصمیمات آگاهانه تری در جهت رفع آنها بگیریم.

چه زمانی باید نگران دردهای عضلانی باشید

اگر دردهای عضلانی بیش از دو هفته ادامه داشته اند، با دردی شدید مواجه هستید یا درد توانایی شما در اجام وظایف روزانه را کاهش داده است، اینها همگی علائمی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند زیرا ممکن است به مساله ای جدی اشاره داشته باشند. در این شرایط بهترین گزینه مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط است.

 

این بیماری ها باعث درد عضله میشوند

 فیبرومیالژیا 

فیبرومیالژیا یک بیماری عصبی است که موجب درد و حساسیت به لمس در سراسر بدن می شود و از دیگر علائم آن می توان به خستگی و مشکلات خواب اشاره کرد. فیبرومیالژیا موجب الگوهای بسیار خاص درد، از جمله در دو سمت بدن و بالا و پایین کمر می شود.

 

آرتریت

ممکن است آرتریت را به عنوان شرایطی که بر مفاصل تاثیرگذار است، در نظر بگیرید، اما دردهای عضلانی نیز می توانند به این بیماری اشاره داشته باشند. عملکرد ساده عضلات انقباض و انبساط است. زمانی که درد در یک بخش وجود دارد، عضلات در قالب یک اقدام محافظتی به طور خودکار منقبض می شوند. به عنوان مثال، اگر در شانه خود به آرتریت مبتلا باشید، ممکن است در این بخش اسپاسم های عضلانی دردناک را تجربه کنید.

 

 عفونت

آیا درمان های خانگی برای تسکین دردهای عضلانی شما بی تاثیر هستند؟ افزون بر این، با قرمزی و التهاب در بخش تحت تاثیر قرار گرفته مواجه هستید و تب دارید؟ پزشک شما در مواجهه با این شرایط احتمال عفونت را مد نظر قرار خواهد داد، به ویژه اگر دلیل مشخصی برای درد عضلانی، مانند آغاز تمرینات ورزشی سنگین وجود نداشته باشد.

 

 بیماری لایم 

با گزش کنه پاسیاه ممکن است باکتری Borrelia Burgdorferi به بدن شما منتقل شود که اغلب موجب شکل گیری راش پوستی شبیه به تخته هدف می شود. اما باید به این نکته توجه داشت که راش پوستی همواره ایجاد نمی شود و باید به علائم اولیه دیگر از جمله تب، خستگی، سفتی گردن و درد توجه داشت. اگر با هر یک از این علائم مواجه هستید و اخیرا در مکانی مستعد آلوده به کنه مانند مسیرهای پیاده‌روی یا اردوگاه ها حضور داشته اید، برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید.

 

رابدومیولیز 

در حال حاضر، تمرینات ورزشی شدید، مانند کراس فیت، از ترندهای محبوب هستند، اما یک خطر جدی مرتبط با انجام بیش از حد آنها وجود دارد: رابدومیولیز که به اختصار رابدو نیز شناخته می شود. این شرایط به تخریب بافت عضلانی و ترشح پروتئینی به نام میوگلوبین در جریان خون گفته می شود که احتمال آسیب کلیوی را افزایش می دهد. اگر سفتی و دردهای عضلانی شما با ضعف و حساسیت به لمس و ادرار تیره همراه است، در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای بررسی دقیق شرایط و درمان به پزشک مراجعه کنید.

 

التهاب

اگر بیش از 65 سال سن دارید، پزشک شما ممکن است احتمال ابتلا به شرایط التهابی عضلانی، مانند پلی میالژیا روماتیکا را بررسی کند. این شرایط شامل درد و سفتی در قسمت بالایی دست، گردن، کمر، و ران ها می شود. علائم می توانند طی شب ظاهر شوند و ممکن است به ناگاه با دشواری در لباس پوشیدن یا ناتوانی در ورود یا خروج از خودرو مواجه شوید. دلیل این شرایط نامشخص است و تشخیص آن می تواند دشوار باشد. کورتیکواستروئیدها می توانند به تسکین سفتی عضلانی که می تواند در انجام فعالیت های روزانه اختلال ایجاد کند، کمک کنند.

 

 آنفلوآنزا 

اگر به آنفلوآنزا مبتلا هستید، ممکن است با تب ناگهانی، دردهای عضلانی، لرز و تعریق، سردرد، خستگی، احتقان و گلودرد مواجه شوید. پروتئین های التهابی به نام سیتوکین ها به تخریب پروتئین های عضلانی مشغول می شوند که افزایش درد را در پی دارد. اگر با خطر بالای ابتلا به آنفلوآنزا مواجه هستید، به عنوان مثال، بیش از 65 سال سن دارید یا باردار هستید، طی 48 ساعت به پزشک مراجعه کنید. پزشک می تواند داروهای ضد ویروس را برای کمک به بهبودی سریع‌تر تجویز کند.

 

 لوپوس

بیش از 90 درصد افرادی که بیماری خودایمنی لوپوس در آنها تشخیص داده می شود، دردهای عضلانی را تجربه می کنند. تشخیص لوپوس می تواند دشوار باشد زیرا ممکن است شبیه به بسیاری بیماری های دیگر مانند آرتریت روماتوئید، بیماری لایم، و حتی دیابت به نظر برسد. زنانی که در بازه سنی 15 تا 44 سال قرار دارند، احتمال بیشتری دارد به این بیماری مبتلا شوند.

 

چه موقع در دردهای عضلانی باید نزد پزشک مراجعه کنیم؟
در صورتیکه  درد عضله  و اصولا هر گونه دردی در عضلات اطراف قفسه سینه داشتید یا درد عضله ای داشتید که همراه احساس تب و کوفتگی کلی بدن بود یا دردی که همراه با دانه زدن بود باید به صورت اورژانسی نزد پزشک بروید.

درد عضله  که پس از ورزش یا پیاده روی طولانی مدت ایجاد می شود حداکثر باید بعد از 24 ساعت حذف شود و  اگر حذف نشد باید نزد پزشک متخصص طب فیزیکی یا طب ورزش بروید.

درد عضله که در پشت پا و شبانه ایجاد می شود ممکن است ناشی از تحریک دیسک کمر باشد و باید سریع با مداخله پزشک طب فیزیکی درمان دیسک کمر و درد عضله انجام شود . گاهی این دردها و گرفتگی ها ناشی از سندرم پریفورمیس و گرفتگی عضله ای خاص در لگن است که  با چند حرکت دستی باز می شود.

درد عضله ای که پشت کامپیوتر ایجاد می شود بعد از بلند شدن از پشت کامپیوتر باقی می ماند را جدی بگیرید که می تواند مقدمه ای برای آرتروز گردن و گردن دردهای مزمن شود و چه بسا بسیاری از دیسک های گردن از همین زمان و از همین دردهای بدون اهمیت آغاز می شوند.

 

راه های درمان درد عضلانی
بعد از تشخیص علت درد عضلات ، پزشک برنامۀ درمانی را برای برطرف کردن درد و مشکل اصلی درنظر خواهد گرفت.

 

قانون RICE
زمانی که دردهای عضلانی به دلیل کشیدگی یا کوفتگی و استفادۀ بیش از حد از ماهیچه باشند، برای درمان می توان از راهکار RICE استفاده کرد:

REST (استراحت):

تا حد امکان به عضله یا عضلات آسیب دیده استراحت دهید تا التهاب حاد آن ها فروکش کند.


ICE (یخ):

بعد از ورزش یا استفاده از عضله هر چهار تا شش ساعت یکبار به مدت ۱۵ دقیقه از کمپرس یخ بر روی عضله دردناک استفاده کنید.


COMPRESSION (تحت فشار گذاشتن):

برای کاهش درد، عضلۀ دردناک را با استفاده از باند کشی ببندید.


ELEVATION( بالا بردن):

در صورت امکان عضلۀ آسیب دیده را بالاتر از سطح قلب خود نگه دارید.

 

داروها
داروهای مختلفی برای درمان درد در عضلات وجود دارد.

در کنار راهکار های تسکین درد ماهیچه ها، پزشک ممکن است داروهای مختلفی را برای درمان مشکل اصلی تجویز کند:

 داروهای ضد التهابِ غیر استروئیدی (NSAIDS)
داروهای ضد التهابِ غیر استروئیدی مثل ناپروکسن یا ایبوپروفن برای درمان برخی از دردهای عضلانی، مانند آسیب ها یا کشیدگی های عضلانی و سندرم درد میوفاسیال (که با تحریک نقاط خاصی از بدن بنام نقاط ماشه ای، درد در عضله ی مربوطه و گاهی محلی نامربوط ایجاد می شود) توصیه می شوند

 

شل کننده های عضلانی
شل کننده های عضلانی مانند متوکاربامول و تیزانیدین ممکن است برای کاهش درد آسیب های حاد عضلانی استفاده شوند.

 

داروهای ضد افسردگی
گاهی اوقات ضد افسردگی های سه حلقه ای مانند آمی تریپتیلین برای درمان سندرم درد میوفاسیال ، فیبرومیالژیا یا سندرم خستگی مزمن تجویز می شوند.
همچنین دسته ی دیگر داروهای ضد افسردگی مانند “دولوکستین” که باعث مهار باز جذب سروتونین و نوراپی‌نفرین می شود، برای درمان سندرم درد میوفاسیال و فیبرومیالژیا مورد استفاده قرار می گیرد، به خصوص اگر قادر به تحمل درد نباشید یا مصرف داروی ضد افسردگی سه حلقه ای برای تان فایده ای نداشته باشد.

 

کورتیکواستروئید
کورتیکواستروئیدها (که کورتون نیز نامیده می شوند) برای درمان بسیاری از بیماری های التهابی مانند پلی میالژی روماتیکا یا آرتریت گیجگاهی(بیماری التهابی شریان های بزرگ که باعث درد و گرفتگی در عضلات به خصوص ناحیه شانه می شود) و بیماری های التهابی عضله استفاده می شوند.
به خاطر داشته باشید که مصرف طولانی مدت کورتون ها مانند پردنیزولون عوارض جانبی خطرناکی دارند.

 

 داروهای جایگزین کورتون ها
در بیماری های التهابی ممکن است پزشک داروی جایگزین کورتون (مانند متوترکسات برای آرتریت روماتوئید) را در اوایل دورۀ درمان، به منظور کاهش استفاده از پردنیزولون و کمک به کنترل بیماری در دراز مدت تجویز کند.

 

 ویتامین D
برای درمان نرمی استخوان بزرگسالان باید بیماری اصلی که مسبب آن است را درمان کرد، برای مثال رفع کمبود ویتامین D با تجویز مکمل های آن امکان پذیر است.

 

آنتی بیوتیک/ ضد ویروس / ضد قارچ/ ضد انگل
اگر مبتلا به پیومیوزیت هستید، در صورت امکان باید عفونت را تخلیه کنید. مصرف آنتی بیوتیک ها نیز ضروری هستند. همچنین در بیماری دردهای عضلانی سیستمیک که ناشی از عفونت هستند، باید علت اصلی (خواه باکتری ، ویروس ، قارچ یا انگل) شناسایی و درمان شود.

 

 

منبع: zedebimari